Ny TV...

Här diskuterar vi allt som rör hemmabio, billjud, foto och grafik mm.

Moderatorer: TheDon, mazzer, Jimpa, Ola, Lidodido

Ny TV...

Inläggav Postman » tis jul 20, 2010 2:14 pm

Plasma eller LCD??
För och emot, vad tror/vet ni är bättre eller fördelaktigare med de olika displaytyperna?
Siktar på en TV på ca 50" och pris mellan 9500 och 12500 kr...
Mmmmm Kaffe!!!
HermanHedning.com
Användarvisningsbild
Postman
Isländsk Hitman

Re: Ny TV...

Inläggav SvaNtaS » tis jul 20, 2010 2:55 pm

Rent generellt så röstar ju jag på lcd, men det är bara för att jag har för mig dom är mer strömsnåla och inte blir lika varma.
Och sen är det väll ingen risk att något blir fastbränt på tvn. Fast det kanske har ändrat sig sen förut då jag kikade på dom?

Lido har bra koll på tv's så han kommer nog tipsa om ett par modeller om några timmar =P
Användarvisningsbild
SvaNtaS
Extraordinär

Inläggav Lidodido » tis jul 20, 2010 5:14 pm

Hehe jajjemen Svante. En Panasonic-Plasma för kring de pengarna är nog rätt svårslagen bildmässigt, saknar verkligen bildkvalitén i 42-tummaren jag köpte kring jul men den surrade vilket gjorde den obrukbar som datorskärm. Bilden var dock helt fenomenal, min LCD ligger ljusår efter. Går inte beskriva vilket tryck i färgerna det var. Tror också fortfarande att Plasma är bättre vad gäller färger och kontrast, LED-tv's i all ära, men djupet i färgerna är något alldeles magiskt på en bra Plasma.

Däremot börjar ju LED-tv's inkräkta på de prisklasserna och trots att bilden kanske hamnar efter drar de ju knappt nån ström och är därför trevliga som datorskärmar. Grejen med plasmor är att ju ljusade bild ju mer ström drar de, och sitter man i Windows-miljö med massa vita fönster öppna så får den verkligen kämpa och elräkningen då skulle jag själv inte gärna vilja betala.

Alltså Plasma, troligen bättre bild vad gäller färg/kontrast men högre strömförbrukning vid ljusa bilder. LCD, bättre skärpa och bättre strömförbrukning. Beror sen helt på vad den ska användas till, kan dock inte yttra mig om det finns nån specifik modell som sticker ut ur mängden eller om LCD har börjat knappa in på Plasma.
FRA: Medan ni ändå bläddrar igenom mina mail kan ni väl ta bort all spam? Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Lidodido
Forum-Polis

Inläggav ernie » tis jul 20, 2010 8:59 pm

Personligen tror jag att min nästa tv blir en LED-tv.

Varför?

Strömsnålare än en plasma och minst lika bra färgdjup och färgtemperaturer (som inte LCD kommer i närheten av).
" I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein
Användarvisningsbild
ernie
GFX-Guru

Inläggav SvaNtaS » ons jul 21, 2010 12:28 am

ernie skrev:Personligen tror jag att min nästa tv blir en LED-tv.

Varför?

Strömsnålare än en plasma och minst lika bra färgdjup och färgtemperaturer (som inte LCD kommer i närheten av).

Jo blir bara att vänta typ ett halvår eller ett år till så priserna har hunnit lägga sig =)
Användarvisningsbild
SvaNtaS
Extraordinär

Inläggav ernie » ons jul 21, 2010 10:14 am

SvaNtaS skrev:
ernie skrev:Personligen tror jag att min nästa tv blir en LED-tv.

Varför?

Jo blir bara att vänta typ ett halvår eller ett år till så priserna har hunnit lägga sig =)

Ungefär vad jag tänkt att göra iaf :)

Gamla plasman får hålla ut ett tag till (får en massa färgstick när den varit igång ett tag).

Men Postman skaffa en LED du, de har ju kommit ner en hel del i pris nu.
" I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein
Användarvisningsbild
ernie
GFX-Guru

Inläggav Postman » ons jul 21, 2010 12:09 pm

De är på tok för dyra i 46 tum och uppåt. Vet inte exakt var brytpunkten går men den är för långt ner. Har ju en 32" LCD nu, vill inte köpa en 40" LED, då kan jag lika gärna låta bli eftersom det är för lite skillnad tycker vi. 46" upp till 50" eller 52" eller nått sånt vill vi ha. Expert har en 46" LED (kampanj) för 11700 vilket är nästan i mesta laget vad jag är sugen på att lägga ut. Känns som att man får mer för pengarna med en LG 50" plasma på nått vis. Fyndbörsen har en LG 50" för 11000 som verkar mycket intressant. Dustin har dessutom en 2000 kr rabatt på den tvn om man studerar fast den är utan N i modellbeteckningen vilket gör att man tappar pixelgarantin. Svårt val detta...
Mmmmm Kaffe!!!
HermanHedning.com
Användarvisningsbild
Postman
Isländsk Hitman

Inläggav Johnn007 » tor jul 22, 2010 1:40 am

Skulle jag köpa en TV idag skulle jag köpa en plasma. Om jag har 12000 kr till en TV och TV:n som jag vill ha kostar 15000 kr skulle jag skaffa ett Köpkort från Handelsbanken. Sen med ett enkelt email skulle jag betala denna TV på två avbetalningar och det enda det skulle kosta kosta mig förutom TV:n är 195:- + 2x29:- i aviavgift.

Jag har utnyttjat denna service flera gånger och tycker det funkar helt ok. Sköter man betalningarna så blir det bra.
---
Användarvisningsbild
Johnn007

Inläggav SvaNtaS » fre jul 23, 2010 7:17 pm

Användarvisningsbild
SvaNtaS
Extraordinär

Inläggav Postman » fre jul 23, 2010 8:26 pm

Trevligt men jag köper inte en TV över nätet tror jag. Enklare att gå till en affär och klaga om det skulle vara nått.
Mmmmm Kaffe!!!
HermanHedning.com
Användarvisningsbild
Postman
Isländsk Hitman

Inläggav kejzorizer » lör jul 24, 2010 11:06 am

Kom förbi mig så får du ta en titt på min plasma. Den var inte farligt dyr och jag är supernöjd. Hör av dig på mobilen då jag inte sitter så mycket vid datorn under sommaren..
Användarvisningsbild
kejzorizer
GFX:are

Inläggav Lidodido » sön jul 25, 2010 10:54 am

kejzorizer skrev:Kom förbi mig så får du ta en titt på min plasma. Den var inte farligt dyr och jag är supernöjd. Hör av dig på mobilen då jag inte sitter så mycket vid datorn under sommaren..

Panasonic? :P

Ja alltså är man ute efter ren bildkvalité för TV-bruk dvs film och TV så är plasma bäst, det säger jag utan att blinka. Ska man däremot ha den stående på väldigt länge och man tänker på strömförbrukning, och framförallt om man ska visa statiska bilder ofta dvs koppla in på dator så är LCD/LED kanske ett bättre val.
FRA: Medan ni ändå bläddrar igenom mina mail kan ni väl ta bort all spam? Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Lidodido
Forum-Polis

Inläggav Postman » sön aug 01, 2010 2:11 pm

kejzorizer skrev:Kom förbi mig så får du ta en titt på min plasma. Den var inte farligt dyr och jag är supernöjd. Hör av dig på mobilen då jag inte sitter så mycket vid datorn under sommaren..

Tack för erbjudandet, är det samma TV som du hade sist jag var förbi eller har du bytt?
Har för övrigt beställt en LG 50PK760N (plasma) på Expert här i stan så det blir en sådan med största sannolikhet.
Mmmmm Kaffe!!!
HermanHedning.com
Användarvisningsbild
Postman
Isländsk Hitman

Inläggav kejzorizer » tis aug 03, 2010 1:13 pm

Postman skrev:

Tack för erbjudandet, är det samma TV som du hade sist jag var förbi eller har du bytt?
Har för övrigt beställt en LG 50PK760N (plasma) på Expert här i stan så det blir en sådan med största sannolikhet.

Nah har nog bytt om jag inte minns helt galet, var ju ett tag sen du var här :shock: :twisted:
Användarvisningsbild
kejzorizer
GFX:are

Inläggav Postman » lör aug 21, 2010 3:40 pm

Har fått hem min plasma nu, det blev som sagt en 50" LG Infinia 50PK760N och är inte missnöjd det minsta. WOW säger jag bara. Panelen är THX klassad och har massor med godis som faktiskt verkar fungera dessutom. Kan kopplas in på nätverket för att köra streamad film direkt från en dator, finns stöd för trådlöst om man vill det. Har 2 USB portar på sidan, där kan man köra film direkt från en sticka eller från en USB hårddisk på upp till 1 TB. 3 HDMI, 1 Scart, 1 YUV och en VGA anslutning på baksidan (finns några till), optisk ut för att föra ljudet till hemmabioförstärkaren. Inbyggd mediaspelare med stöd för de flesta av marknadens format, tex mkv, DivX-HD, mp3 och jpeg. Enkel uppspelning med plug n’ play direkt via USB-anslutningen.
Panelen är tung men står stadigt på en glasfot, ska väl upp på väggen sen men vi ska måla om den först tror jag. Den har en så kallad ramlös design vilket innebär att hela fronten, inkl ramen, är täckt av en glasskiva. Den gjorde mig först lite skeptisk då den verkligen är blank och man får mycket reflexer. Dock så måste jag säga att man störs inte av det då man använder tvn.

Ska se om jag kan få upp någon bild sen då jag fått till alla kablar som jag vill osv.
Mmmmm Kaffe!!!
HermanHedning.com
Användarvisningsbild
Postman
Isländsk Hitman

Nästa

Återgå till Ljud & Bild